Nieuw AI-Native Networking Platform van Juniper Networks reduceert de operationele kosten en verbetert gebruikerservaring

Combinatie van toonaangevende AIOps, een virtuele netwerkassistent en een digital experience twinning-oplossing biedt integraal overzicht op campus-, branch- en datacenternetwerken; nieuwe AI Data Center-oplossingen zorgen voor nog meer snelheid, schaalbaarheid en meerwaarde

Schiphol-Rijk, Amsterdam, 29 januari 2024 – Juniper Networks® (NYSE: JNPR), een brancheleider in veilige, AI-Native Networking, introduceert vandaag het eerste AI-native networking platform dat op de markt verkrijgbaar is. Dit platform is speciaal ontwikkeld om AI in te zetten voor het optimaliseren van de netwerkervaring van operators en eindgebruikers. Het AI-Native Networking Platform van Juniper is getraind op basis van zeven jaar aan netwerkdata en de laatste data science-ontwikkelingen. Het platform brengt betrouwbare, meetbare en veilige verbindingen naar elk apparaat, elke applicatie en elke gebruiker.

Het AI-Native Networking Platform van Juniper combineert alle oplossingen van Juniper voor campus-, branch- en datacenternetwerken met een gemeenschappelijke AI-engine en de virtuele netwerkassistent Marvis. Dit maakt een netwerkbrede inzet van AI voor IT Operations (AIOps) mogelijk voor het verkrijgen van diepgaand inzicht in het netwerk, geautomatiseerde probleemoplossing en integrale network assurance. IT-teams kunnen daarmee hun focus verleggen van het op peil houden van de basisconnectiviteit van het netwerk, naar het realiseren van uitmuntende en veilige netwerkervaringen voor studenten, gasten, klanten en werknemers. Het Juniper AI-Native Networking Platform biedt de eenvoudigste en meest trefzekere Day 0/1/2+ processen. Dit resulteert in tot 85 procent lagere netwerkgerelateerde operationele kosten ten opzichte van traditionele oplossingen, tot 90 procent minder netwerk trouble tickets en een reductie tot 50 procent van de tijd die nodig is om netwerk incidenten te verhelpen.

"AI is het grootste technologische keerpunt sinds het internet zelf en de voortdurende impact ervan op netwerken kan niet worden onderschat. Bij Juniper hebben we met eigen ogen gezien hoe onze AIOps eindgebruikers van duizenden bedrijven wereldwijd de optimale gebruikerservaring biedt en tegelijk veel tijd en geld heeft bespaard. Ons AI-Native Networking Platform vertegenwoordigt een gedurfde nieuwe richting voor zowel Juniper als onze industrie. Door AIOps uit te breiden van de eindgebruiker tot aan de applicatie en in elk netwerkdomein daartussen, zetten we een grote stap om netwerkuitval, trouble tickets en applicatie downtime tot het verleden te laten behoren.

Rami Rahim, de CEO van Juniper Networks

Juniper heeft diverse nieuwe oplossingen aan zijn nieuwe AI-Native Networking Platform toegevoegd die de realisatie van zijn ‘experience first’-missie dichterbij brengen. Dit omvat alles van de inzet van AI voor het waarborgen van beter voorspelbare, betrouwbaardere en beter meetbare IT-processen, tot vereenvoudigde maar krachtig presterende datacenternetwerken die speciaal zijn ontwikkeld voor het trainen van AI en AI inference, waarbij live data door het AI model wordt gehaald voor het doen van voorspellingen en het nemen van beslissingen.

AI for Networking: de diepte en breedte ingaan met de virtuele netwerkassistent Marvis

Het nieuwe AI-Native Networking Platform voegt twee verbeteringen toe aan de door Mist AI ondersteunde Marvis, de enige AI-native virtuele netwerkassistent in de sector. Marvis levert proactief aanbevelingen aan, voert zelfstandig taken uit en biedt een conversational interface die in sommige gevallen gebruikmaakt van GenAI. De volgende nieuwe mogelijkheden bieden klanten en partners van Juniper een nog grotere mate van automatisering en inzicht:

• Marvis Minis: Deze unieke AI-native digital experience-twin voor netwerken maakt gebruik van Mist AI om proactief gebruikersverbindingen te simuleren. Dit maakt het mogelijk om zonder de aanwezigheid van gebruikers netwerkconfiguraties op juistheid te controleren en problemen te detecteren. Marvis Minis simuleert het verkeer van eindgebruikers, clients, apparaten en applicaties om zich vertrouwd te maken met de netwerkconfiguratie. Dit gebeurt op basis van machine learning die geen toezicht vereist. Marvis Minis signaleert op proactieve wijze netwerkproblemen en levert op basis van een continue feedbackloop data terug aan de Mist AI-engine. Hierdoor ontstaat een extra bron van informatie voor het optimaliseren van de netwerkacties die het AIOps-systeem uitvoert.

Er is geen handmatige configuratie nodig, omdat Marvis Minis altijd actief is en automatisch kan worden ingezet tijdens perioden van laag netwerkgebruik (bijvoorbeeld middernacht in het weekend) of via triggerevents zoals een wijziging van de netwerkconfiguratie. En in tegenstelling tot conventionele oplossingen voor digital twinning en synthetisch testen, is Marvis Minis rechtstreeks geïntegreerd met het netwerk. Dit maakt een einde aan de noodzaak van handmatige monitoring en analyses met behulp van externe sensoren, clients en applicaties.
  • Marvis Virtual Network Assistant (VNA) voor het datacenter: Juniper introduceert de eerste en enige AI-native virtuele netwerkassistent voor het datacenter. Marvis levert de beste netwerkinzichten aan gedurende de volledige levenscyclus van het datacenter, ongeacht de leverancier van de gebruikte hardware. Problemen met datacenterbekabeling, configuratie en connectiviteit van hardware van een leverancier worden bijvoorbeeld weergegeven in de Marvis Actions UI (van Juniper® Apstra®) met suggesties voor proactieve acties. De conversational interface (CI) van Marvis biedt IT-teams de mogelijkheid om vragen te stellen en rechtstreeks informatie uit de documentatie en knowledge base voor datacenterproducten op te vragen op basis van GenAI.

>Datacenter-acties worden in één UI getoond in combinatie met vergelijkbare acties van Marvis voor wired en wireless access, en Secure SD-WAN. De CI van Marvis kan ook worden gebruikt voor het uitvoeren van generatieve query’s voor het ophalen van informatie uit de knowledge base voor alle producten van Juniper. Klanten van Juniper kunnen zo voor het eerst een beroep doen op één virtuele netwerkassistent om integraal inzicht in het netwerk op te doen en netwerk assurance naar alle domeinen van hun bedrijfsnetwerk te brengen.

Networking for AI: schaalbare en krachtig presterende netwerken voor AI-training en inference

Juniper heeft zijn AI Data Center-oplossing verder uitgebreid, zodat organisaties zo snel en flexibel mogelijk krachtig presterende AI-training- en inference clusters kunnen implementeren. De oplossing biedt daarmee de simpelste manier om met beperkt IT-personeel het netwerk te beheren. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een spine-leaf datacenterarchitectuur op basis van QFX-switches en PTX-routers die worden beheerd door Juniper Apstra. Dit is de enige oplossing voor het beheer en de automatisering van datacenternetwerken die network assurance combineert met ondersteuning voor hardware van uiteenlopende leveranciers. Met het unieke intent-based netwerkbeheer van Apstra en de nieuwe Marvis VNA en geverifieerde datacenter- en AI-ontwerpen, maakt Juniper een einde aan veel van de complexiteit die hand in hand gaat met het ontwerp en de implementatie van AI Data Center-netwerken. Organisaties kunnen op die manier meer met minder IT-personeel doen. De oplossing biedt ongekende flexibiliteit en voorkomt gebondenheid aan een specifieke leverancier met een verscheidenheid aan chipsets, ondersteuning voor het beheer van switches van uiteenlopende fabrikanten en een toewijding aan het gebruik van open, op standaarden gebaseerde Ethernet-fabrics.

Voortbouwend op de voordelen van zijn AI Data Center-architectuur, brengt Juniper de snelheid, efficiëntie en schaalbaarheid naar een hoger niveau met de volgende nieuwe producten en mogelijkheden:

• Nieuwe functies in Juniper Apstra zorgen voor een snellere en efficiëntere verwerking van AI- en ML-verkeer via het Ethernet-netwerk. Dit omvat onder meer het verhelpen van netwerkopstoppingen, load balancing en flow control.
  • Nieuwe op Express 5 gebaseerde PTX-routers en lijnkaarten op siliciumbasis beloven toonaangevende prestaties en energie-efficiënte duurzaamheid voor optimale schaalbaarheid met een uiterst hoge 800GE-poortdichtheid.
  • Een nieuwe QFX-switch biedt dubbel zoveel capaciteit als de vorige versie en is de eerste aangekondigde datacenter switch van een Original Equiment Manufacturer (EOM) die gebruik maakt van de Tomahawk 5, de uiterst geavanceerde 800GE-chipset van Broadcom.

Zowel de PTX- als QFX-reeks biedt ondersteuning voor een hoge 800GE-poortdichtheid en de voor AI benodigde netwerkprotocollen, waaronder RDMA over Ethernet (RoCE v2). Dit draagt bij aan energie-efficiënte en schaalbare AI Data Center-netwerken.

Duurzaamheidsoverwegingen

Het AI-Native Networking Platform overtreft alle duurzaamheidseisen zonder concessies te doen aan het prestatievermogen en de beveiliging. Zijn AIOps-functionaliteit zorgt voor een snelle probleemoplossing, ook op afstand. De noodzaak om verschillende locaties te bezoeken wordt daarmee in sommige gevallen met tot maar liefst 85 procent teruggebracht. Het platform maakt daarnaast gebruik van energie-efficiënte hardware om het energieverbruik te minimaliseren, terwijl de modulaire opzet het reparatieproces vereenvoudigt en bijdraagt aan een langere levensduur.

Ondersteunende citaten:

"Ons IT-team was uren bezig met het oplossen van netwerkproblemen. Het AI-native Networking Platform van Juniper heeft dit volledig veranderd. Met de AI-gebaseerde inzichten van Marvis en automatisering die het platform biedt, hebben we een vermindering van 90 procent gezien in draadloos-gerelateerde problemen die door werknemers werden gerapporteerd. Daarnaast is de gemiddelde tijd die het kost om problemen op te lossen aanzienlijke verminderd, waardoor ons team zich kan richten op meer strategische initiatieven. Met Marvis Minis kunnen we nu proactief problemen vinden en oplossen, voordat ze onze gebruikerservaring beïnvloeden. Een ander groot voordeel is dat Marvis Minis volledig geïntegreerd is in ons bestaande Marvis VNA-abonnement; er is geen extra hardware of software nodig. Het is een echte game-changer voor onze netwerkactiviteiten."

- Sajeev Nair, Senior Director Design & Build Engineering, ServiceNow

“Het AI-Native Platform van Juniper voorziet in uitgebreide oplossingen voor organisaties die een reactieve aanpak van het netwerkbeheer en de probleemoplossing willen inruilen voor een proactieve of zelfs voorspellende aanpak. De in de praktijk bewezen AIOps-functionaliteit en de toevoeging van synthetisch testen dragen bij aan geoptimaliseerde netwerkomgevingen met een hoog beschikbaarheidsniveau. Juniper breidt zijn AI-mogelijkheden uit naar het datacenter door de virtuele netwerkassistent Marvis te koppelen aan Apstra, zodat die volledige contextuele informatie kunnen leveren. Conversational AI-interfaces zorgen daarbij voor een verdere vereenvoudiging van het gebruik van het platform. De AI-native oplossingen en switches van Juniper kunnen ook worden ingezet voor de ondersteuning van de back-end netwerkinfrastructuur voor GenAI-toepassingen. Organisaties kunnen daarbij een beroep doen op de Validated Solutions van Juniper om de implementatie van deze GenAI-omgevingen sneller te laten verlopen en er sneller waarde uit te halen.”

- Bob Laliberte, principal analyst bij de Enterprise Strategy Group

Ondersteunende blogs

Wat betekent het echt om AI-Native te zijn? - Rami Rahim

De meest flexibele manier om krachtige netwerken voor AI-workloads in te zetten en te beheren: Jeff Aaron

Maak kennis met Marvis Minis: netwerkoptimalisatie op het hoogste niveau: Sudheer Matta

Over Juniper Networks

Juniper Networks gelooft dat connectiviteit niet hetzelfde is als het ervaren van een geweldige verbinding. Het AI-Native Networking Platform van Juniper is vanaf de basis opgebouwd in de AIOps-laag en onze systemen, om de kracht van AI volledig te benutten. Van real-time foutisolatie tot proactieve anomaliedetectie en zelfsturende corrigerende acties. Dit het biedt campus-, branch-, datacenter- en WAN-operaties voorspelbaarheid, betrouwbaarheid en beveiliging op een hoger niveau. Aanvullende informatie is te vinden op Juniper Networks (www.juniper.net) of neem contact op met Juniper op X (Twitter), LinkedIn en Facebook.

Marvis mini's: Q124
Marvis VNA voor datacenters: Q224
Netwerken voor AI:

Toekomstgerichte verklaringen. Deze content bevat toekomstgerichte uitspraken in lijn met Private Securities Litigation Reform Act van 1995 met betrekking tot toekomstige gebeurtenissen en de toekomstige resultaten van Juniper Networks, Inc., die zijn gebaseerd op de huidige verwachtingen van Juniper Networks en die aanzienlijke risico's en onzekerheden met zich meebrengen. Met uitzondering van de hierin opgenomen historische informatie, kunnen alle uitspraken worden beschouwd als toekomstgerichte uitspraken, met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de visie van Juniper Networks op onze zakelijke, economische en marktvooruitzichten; onze huidige verwachtingen met betrekking tot trends in de bedrijfstak en op de markt; onze productontwikkeling; de kracht van bepaalde use-cases en klantsegmenten; de introductie van toekomstige producten; de kracht van ons oplossingsportfolio; en algehele toekomstvooruitzichten.

Daadwerkelijke resultaten of gebeurtenissen kunnen wezenlijk verschillen van de verwachtingen in deze toekomstgerichte verklaringen als gevolg van verschillende factoren, waaronder: de huidige algemene economische en politieke omstandigheden wereldwijd en regionaal; inflatie, recessierisico's en andere verstoringen als gevolg van geopolitieke omstandigheden en wereldwijde noodsituaties op het gebied van gezondheid; operationele gevolgen, zoals overtollige voorraden en onze verwachtingen ten aanzien van de orderportefeuille; veranderingen in de financiële stabiliteit van en de algehele technologie-uitgaven door onze klanten; de timing van orders en de uitvoering daarvan; productie- en toeleveringsketenbeperkingen, veranderingen of verstoringen in de bedrijfsvoering veroorzaakt door onder meer gewapende conflicten, cyberoorlog, natuurrampen en klimaatverandering; en andere factoren die worden genoemd in de meest recente rapporten van Juniper Networks op Formulier 10-Q en 10-K die zijn ingediend bij de Securities and Exchange Commission. Deze toekomstgerichte uitspraken zijn geen garantie voor toekomstige prestaties en gelden uitsluitend per de datum van deze inhoud. Juniper Networks neemt geen verplichting op zich om de informatie in deze inhoud bij te werken indien feiten of omstandigheden nadien wijzigen.

Juniper Networks, het Juniper Networks-logo, Juniper, Junos en andere handelsmerken die hier worden genoemd, zijn gedeponeerde handelsmerken van Juniper Networks, Inc. en/of haar dochterondernemingen in de Verenigde Staten en andere landen. Andere namen kunnen handelsmerken van hun respectieve eigenaars zijn.

Verklaring van productrichting. Juniper Networks kan informatie openbaar maken met betrekking tot de ontwikkeling en plannen voor toekomstige producten, functies of verbeteringen, bekend als een Statement of Product Direction of Plan of Record ("POR"). Deze details zijn gebaseerd op de huidige ontwikkelingsinspanningen en plannen van Juniper. Deze ontwikkelingsinspanningen en -plannen kunnen naar eigen goeddunken en zonder voorafgaande kennisgeving door Juniper worden gewijzigd. Met uitzondering van wat kan worden vastgelegd in een definitieve overeenkomst, geeft Juniper Networks geen garanties en aanvaardt geen verantwoordelijkheid voor de introductie van producten, functies of verbeteringen die worden beschreven in deze website, presentatie, vergadering of publicatie, noch is Juniper aansprakelijk voor enig verlies dat voortvloeit uit het vertrouwen op de POR. Aankoopbeslissingen door derden mogen niet worden gebaseerd op deze POR, en aankopen zijn niet afhankelijk van de levering door Juniper Networks van enige functie of functionaliteit beschreven in deze website, presentatie, vergadering of publicatie.